fietseric

OEREND HARD KOMEN ZIJ DAAR AAN GESCHEURD

fietseric

De elektrische fiets is niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Op de Bike Motion die onlangs in Utrecht werd gehouden, stonden ze in alle soorten en maten te blinken in het spotlicht. De e-bike is voor alle leeftijden en al lang niet meer alleen voor oude slecht ter been zijnde of luie mensen. Zijn e-bikers altijd sneller dan andere fietsers? Gebeuren er meer ongelukken met e-bikers? Misschien, maar is dat omdat e-bikers onvoorzichtiger zijn dan overige weggebruikers?

Waar scooterrijders op fietspaden zich met veel geclaxonneer en ander kabaal en twijfelachtige manoeuvres langs groepen fietsers werken, gaan berijders van elektrische fietsen meestal met de stroom mee. Juist omdat de meesten wel weten dat zij veel kwetsbaarder zijn op de e-bike dan op een scooter. Ondoordacht hard rijden is dan ook niet altijd de reden van ongelukken.
Het is een fabeltje dat je op een e-bike niets hoeft te doen. Als je op de elektrische fiets de maximale 27 of zelfs 45 Km per uur wilt halen, moet je er wel degelijk voor werken hoor. Zeker met een ‘gewone’ Nexus versnellingsnaaf. Het werken wordt je alleen iets makkelijker gemaakt bij wind tegen of als je heuvel op rijdt. En, houdt je vast, je wordt evengoed nog regelmatig ingehaald door mensen op een niet elektrische fiets en dat zijn niet altijd wielrenners.

Natuurlijk, als het dan fout gaat, dan komt de klap harder aan. Maar waarom gaat het fout? Ik zal proberen te schetsen wat ik als e-biker zoal tegen kom op het fietspad of op de weg. Op de ruime doorgaande fietspaden is er weinig aan de hand. Ruimte zat voor inhaalmanoeuvres. Daar wordt het alleen linke soep wanneer mensen op racefietsen achter jouw snelle rug uit de wind willen zitten. Men vindt je maar een luie ouwe man met je elektrische aluminium ros, maar het is toch maar wat fijn als zij niet achter een stinkende scooter hoeven te hangen als er iemand op een speed-pedelec (high speed bike) voor handen is, die vaak ook harder kan als een snorscooter. Wanneer jij dan toch ergens wilt afslaan, wordt het een penibele situatie om af te remmen en je hand uit te steken. Soms zitten de wielrenners niet ‘in’ maar náást je wiel, terwijl jij toch al 40 Km/uur rijdt. Op tijd in je spiegel of omkijken, afremmen en aangeven wat je gaat doen is dan een must. En dan maar hopen dat de renner of renners in kwestie zelf ook op zitten te letten.

Opletten is sowieso het sleutelwoord voor fietsers. Er zijn er maar weinig die voordat zij iets doen eerst over de schouder kijken en aangeven wat de bedoeling is. Ik hoor niets, dus kan ik wel naar links. Tja, een e-bike hoor je ook niet, maar net als die racefiets komt hij je sneller voorbij. Niets vermoedend en onoplettend doen wat je wilt is er niet bij in het verkeer. Kijken moet je. En aangeven wat je wilt gaan doen. Zoals iedereen dat ooit heeft geleerd.
Echter, zoals gezegd, als het fietsverkeer zich bij stoplichten of andere knooppunten ophoopt, moet ik de eerste e-biker nog tegenkomen die zich hoe dan ook naar voren probeert te wurmen. Persoonlijk sluit ik liever achter aan in de rij. Ik haal ze later wel in, als de groep wat verspreid is.

De meeste e-bikers komen ook niet oerend hard aanscheuren zonder zich om de rest van het verkeer te bekommeren, maar er zijn wel veel mensen die de snelheid van de e-bike niet kennen. Menig automobilist had al de neiging om toch nog even snel voor aankomende fietsers langs te kunnen schieten, bij een aankomende e-biker is daarvoor minder ruimte en tijd. Het beter inschatten van de beschikbare seconden en snelheid van de fietser is dus nodig. Op je e-bike zit je je jezelf ook constant af te vragen wat die andere fietser voor je gaat doen, dus rijdt je er niet zonder snelheid te minderen rakelings langs.

Hoewel je op de fietspaden in de stad de maximaal haalbare snelheid van je speed-pedelec niet zult halen, is een maximum snelheid helemaal geen slecht idee. Maar raad eens, die bestaat al. Op je e-bike en op je speed-pedelec mag je nu al niet harder dan 25 Km/uur in de bebouwde kom. Met een gedoogde uitschieter naar 27 Km/uur. Daar zijn deze fietsen dan ook altijd op begrenst.
Voor de high speed bike gelden zelfs nagenoeg dezelfde regels als voor snorscooters; maximale snelheid, helmplicht, verplichte spiegel en claxon, verzekeringsplicht, blauw kenteken, rijbewijs. Vanaf januari 2017 krijgen deze snelle jongens zelfs een geel kenteken. Dan mogen ze 45 Km/uur en moeten ze van het fietspad naar de rijbaan. Zonde van die TNO onderzoekjes over maximum snelheid voor elektrische fietsen dus.

Met andere woorden, iedereen moet opletten in het verkeer, iedereen moet zich aan de regels houden en niemand heeft recht op voorrang. Maar ja, what else is new? Gewoon een beetje bewust deelnemen aan het verkeer is voor iedere weggebruiker noodzaak.

http://m.delta.tudelft.nl/news/detail/-voer-maximumsnelheid-voor-elektrische-fietsen-in/32291

http://www.parool.nl/amsterdam/d66-de-snorfiets-moet-de-wereld-uit~a4375754/