GAAT LEKKER IN WESTERKOOG

fietseric

PLEIDOOI VOOR FIETSVEILIGHEID WESTERKOOG

Ik heb me een tijdje gemeenteraadslid van de gemeente Zaanstad mogen noemen. In die functie heb ik voor de fractie van Democratisch Zaanstad een fietsnota opgesteld, waarin we aan de kaak stelden wat er zoal beter kon om comfort en veiligheid voor fietsers in Zaanstad kon worden verbeterd. Tegenwoordig moet ik om op het werk te komen deze gemeente van noord naar zuid doorkruizen en dat doe ik op de fiets. Er is geen betere manier om achter de feiten te komen.
Naar je werk fietsen is mijns inziens de gezondste en minst stressvolle manier. Zeker als je naar Amsterdam moet. Van Assendelft Noord naar de Hempont doe je zonder files, stoplichten of hinderlijke spoorwegovergangen. Het is aan één ruk doorfietsen en binnen een half uur te doen. De fietspaden buiten de dorpskernen zijn prima, breed en voor het grootste deel geasfalteerd.

Om de spoorwegovergangen te mijden rijd ik o.a. door de wijk Westerkoog, om via de busbrug, die deze wijk met de Zaandamse wijk Westerwatering verbindt, naar de spoortunnel te rijden.
Nu klaagt men in Westerkoog als sinds jaar en dag over de onveiligheid voor fietsers in Westerkoog. Dat werd ook in de fietsnota van DZ aangekaart. Tegenwoordig ondervind ik bijna dagelijks wat de inwoners van de wijk bedoelen. Voorbeeldje doen?

Om zo comfortabel mogelijk te rijden neem ik de (iets langere) rondweg. Die is geasfalteerd en voorzien van iets te nauwe fietsstroken. Hij rijdt in bijna ieder geval lekker. Bijna, want ik rijd er meestal voordat de busbrug open is voor snelverkeer. Als die wel open is, is het ieder voor zich en god voor ons allen. Achter mij komt een auto aangereden. Voor mij ook. Juist ter hoogte van waar ik rijd moeten beide voertuigen elkaar passeren. In de ideale situatie moet de auto achter mij snelheid minderen om de tegenligger te laten passeren, waarna hij mij met voldoende ruimte kan inhalen. Dat doet de bestuurder echter niet. Hij of zij rijdt door en om te tegenligger niet te raken overschrijdt hij de onderbroken streep van de fietsstrook, waar ik dus rijd op mijn fiets. Met andere woorden, ik moet als fietser in de remmen om niet over de trottoirband het trottoir van de Glazenmaker te worden geduwd. Ik stel me zo voor dat een andere fietser misschien in paniek een ruk aan het stuur had gegeven, zich opzij had laten vallen en zo een heus ongeluk had gehad.

Ondanks mijn koele in de remmen knijpen en het stuur recht houden, was ik toch wel geschrokken. De volgende ochtend besloot ik dus niet meer over de geasfalteerde rondweg te fietsen, maar voortaan rechtdoor over de betegelde Westerkoogweg te rijden. Het eerste en laatste stuk van die straat is fietspad, dus veiliger doch minder comfortabel. Wat schetst mijn verbazing? Op het moment dat ik de kruising met de Wildeman oversteek, een voorrangspunt voor fietsers, rijdt een vracht wagen ongegeneerd het fietspad op om zo naar de Westerkoogweg af te snijden. Ik zie de bijrijder in de cabine nog naar mij kijken en de chauffeur waarschuwen, maar die had er geen boodschap aan en ik stond weer met bonzend hart op het hoger gelegen voetpad te vloeken en te schelden.

Gaat lekker daar in Westerkoog. Men wil busbrug de Binding permanent open houden voor alle verkeer. Dan wordt het daar een stuk drukker en ik kan me zo voorstellen dat er dus meer van die onvoorzichtige lieden fietsers van het fietspad gaan rijden. De busbrug open betekent dus de hele infrastructuur van Westerkoog aanpakken om het veiliger voor fietsers te maken. Dat u het nog maar weer eens weet, daar op het stadhuisplein 100 in Zaandam.

image