CityZen Speed

EEN GAZELLE CITYZEN SPEED KOOP JE NIET ZOMAAR

fietseric

De Gazelle CityZen Speed is niet een fiets die je zomaar koopt. Voor €3.000 koop je een elektrische fiets waarmee je de 45 Km/uur makkelijk haalt. Daar komt echter ook nog een verplichte verzekering, kenteken en speciale fietshelm bij.Voor je hem koopt moet je dus eerst beslissen of je dat wilt en nodig hebt. Hoe vaak rijdt je over paden en wegen waar je met een gerust hart op volle kracht vooruit kunt. En vooral: hoe lang rijdt je tijdens jouw ritten op zo’n pad? Voor steeds een stukje van een kilometer, om daarna weer in drukke gebieden met slecht wegdek terecht te komen, is de noodzaak van een speed-pedelec niet aanwezig. Wil je elektrisch tegen de wind in of bruggen, fietstunnels en heuvels trotseren, dan is een normale e-bike, begrensd tot 27 Km/uur een prima alternatief. Voor de langere afstanden op goed wegdek is een hoge snelheidsfiets een genot om op te rijden. Moet je jezelf alleen nog afvragen of je 45 Km/uur durft te fietsen. Want, een speed-pedelec wordt door de wetgever tot de bromfietsen gerekend, het is en blijft echter een fiets. Het is en blijft ook nog altijd een derailleurfiets en die hebben regelmatig onderhoud nodig.

CityZen Speed

Oké, je bent eruit. De te rijden afstanden zijn geschikt en je hebt het geld ervoor over. Dan nog koop je de Gazelle CityZen Speed nog niet zomaar. Mijn advies is om deze fiets zeker niet via internet te kopen. Ondanks dat deze snelheidsduivel in drie test als beste uit de bus kwam, valt er bij de aankoop namelijk nogal wat te bespreken.

image

Je wilt namelijk direct een beter zadel, want het originele zadel is goedkope troep en kan bij de eerste rit al kapot zijn. De Magura MT4e hydraulische schijfremmen maken zo’n kabaal dat je er meteen betere brakepads op wilt laten monteren. De remgreep van de achterrem zit links, in plaats van rechts. Dat is in Engeland misschien prima, maar in Nederland wil je hem toch liever aan de rechter kant. Probeer in Nederland maar eens een weg linksaf over te steken, je hand uit te steken en bij te remmen met je voorrem als je toch wat sneller aan komt rijden. De spiegel, die verplicht is en in het linker uiteinde van het stuur zit gemonteerd, steekt te ver uit waardoor u links veel breder dan rechts bent. Het ding is ook nog eens slecht af te stellen. Een kleinere en beter stelbare spiegel is wat u wilt. Op de goedkope standaard wil je de fiets niet buiten laten staan. Het ding klapt bij de minste beweging van de fiets al uit zichzelf in. En de mens met schoenmaat 44 raakt met de hielen de te ver uitstekende standaard tijdens het fietsen? Je wilt een betere standaard. Je wilt dat de bedrading van de verlichting beter beschermd wordt. Geen onbeschermde metalen stekkertjes on de de voorvork. De versnellingskabel zit aan de Shimano Deore derailleur met een te knullig kabeleindje gemonteerd, waardoor de kabel makkelijk tijdens het schakelen uit de derailleur wordt getrokken, waardoor de versnelling doorschiet. Vanaf januari 2017 is ook een claxon op je speed-pedelec verplicht, maar daar is bij Gazelle nog niet op geanticipeerd. Gazelle heeft duidelijk beknibbeld op de details om hun dure fiets zo goedkoop mogelijk te kunnen aanbieden.
Er moet met uw fietsadviseur dus nog wel even gebabbeld worden over deze kleine aanpassingen die relatief weinig kosten.

image

Heb je dat allemaal afgedongen en de CityZen Speed aangeschaft, dan heb je een geweldig lekkere, lichte en snelle fiets. Hij heeft een heerlijk zoemende krachtige Bosch middenmotor, die vanaf het stuur makkelijk te bedienen is. Midden op het smalle sportstuur zit een duidelijk en afneembaar display met lekker veel info, zoals in verschillende motorstanden (eco, tour, sport, turbo) nog te rijden afstanden, snelheidsmeter, totaal afgelegde afstand en afgelegde ritafstand. De fiets komt standaard met een zilver accu, maar is op te waarderen met een goud of een platina accu. Wil je zo’n 40 Km per dag lekker hard rijden, dan is de platina accu (powerpack 500, meerprijs €250) een must om zorgeloos door te kunnen scheuren.
De binnenbalhoofdvering zorgt voor redelijk comfortabel rijden over de vaak slechte paden van de stad. De Gazelle CityZen Speed is een geweldige high speed bike, met helaas wel wat makkelijk te overbruggen aanschafhindernisjes.

Voor technische specificaties:

https://www.gazelle.nl/fietsen/cityzen-speed/